2006/02/01

Funky business


Klockan är 03.06. Jag ligger i ett rum med två andra grabbar på Nordlandssykehuset. Dom är ganska gamla och verkar sova bra. Jag därimot får inte till att somna om efter jag vaknade för en kvart sen. Men fick precis en ny spruta i lysken med smärtstillande, så kanske om en stund.

Blev körd hit av Ida runt 06.45 och operationen började ca. Klockan 09.00. Först fick jag en några kablar på mig, så fick jag bedövning i ryggen så jag blev lam från höften och ner. Just det var ganska konstigt. Man kunde svakt känna att nån rörde vid benen, men man fick inte till stt röra på dom själv.

Operationen varade två timmar, och jag fick se delar av den på en dataskärm. För kirurgerna höll på i mitt högerknä med kamera vid sidan av sina andra instrument. Måste säga att det både såg och kändes lite funky ut där jag låg halvlam i kroppen. För dom skar, sprutade vatten, drog och bankade medans jag liggande hörde på vad dom skackade om. Ibland somnande jag till – kanske bedövningen gjorde mig sömnig?

Blev så smått färdig och igenlappad vid elvatiden och körd till ett annat rum på en lägre våning för att vänta på att ryggbedövningen skulle gå ur. Jag låg och halvsov en stund och blev väl omhändertagen.

Till slut fick jag lov att bli rullad tillbaka till mitt rum där jag nu ligger. Och här har jag i eftermiddag och kväll sett på TV när jag inte haft för ont i huvudet och knät. Har fått en massa piller och sprutor, och dessutom så måste jag pissa på flaska. Man känner sig inte direkt frisk nej.

Det som gjorde dagen diggbar trots allt var då jag vaknade ur min halvsömn och drömmar av att nån pussade mig på kinden. Det var Ida. För en tjej säger jag bara.

Men nu ska jag pröva sova igen. Det är ganska obehagligt att sitta och skriva med laptopen på magen. Hörs.

1 kommentar:

  1. I should never been a economics student. I should have been...a park ranger. Leaping from tree to tree in the mighty rivers of British Columbia. With my best girly by my side. We'd sing, sing, sing!!!

    SvarSlett

Skriv in några ord vetja. Om du nu undrar över nåt, är oenig eller kanske bara inte har nåt bättre för dig.