2007/12/23

På fjället

Jul. En finurlig grej.



Nu är jag här. På Stugudal, i våran stuga. Med julgran, julklappar, rakfisk, julöl, glögg och tillsammans med familj och moster och kusiner.

Annorlunda, fast lite som vanligt ändå. För jul har jag hunnit med att fira jul en del gånger nu, även om jag inte ska skryta på mig flera år än det jag då faktiskt är.

Grejen är ju det, att i fjol var jag på Filippinerna med Ida. Men året innan här på Stugudal. och några år innan det igen på Koh Chang i Thailand. Och därinnan i Sverige. Men från början av i Thailand, och då firades väl inte jul på det här sättet, eftersom min thailändska familj först och främst är buddhister. Men, ja, det är ju en egen historia, det där.

Men just det, julen. Och vad den betyder för mig:

Minns när jag bodde i Tännäs och senare Tydal. Det var en sann glädje det här med julen. Adventstid. Lucia. Julkalender. Strumpa. Julklappar.

Nu är jag mer sådär; fan vad gott det ska bli med ledigt. Äta massa god julmat, dricka och festa med vänner och att bara njuta tillvaron. Julklappar, är inte så viktigt. Jag uppskattar det andra mer. Vuxent? Jag vet inte. För ännu kriblar det när jag tänker på hur min brorsa, syrra och mina kusiner kommer reagera när dom öppnar julklapparna från mig, och andra. Det är ju kul att andra har det kul, inte sant?

Men det var ju det ja. Jag älskar ju snö. Även hur crazy det låter, eftersom jag egentligen är litegrann uppväxt i Bangkok, ett ställe som egentligen har lite snö, ja ingenting om man är ärlig.

Och att åka bräda och slalom, det är så jävla befriande härligt. Spännande, adrenalinframkallande och skojigt, när man härjar i backen med kompisarna.

Det ska förresten bli himla kul att sticka på det där pokerlaget (som egentligen är en tradition, är det inte?) i Selbu nu i jul tillsammans med mina tidigare klasskompisar. Missade ju det förra året.

Alltså. Jag trivs med jul i Tydal. På fjället på Stugudal. Det funkar.

Men. Jag sitter ändå och kikar på Facebook, Flickr och på nätet. På bilder av vänner, klasskompisar och andra som har jul andra ställen. Filippinerna. Hawaii. Australien.

Världen.

Och jag tror jag är lite avundsjuk. Och ja, vet det - det är för dumt. Jag veeet det.
Men antar att det är så jag är.

Konstant längtande...



Men hallå, det gör inget. Så är det väl.
Det är bara en sak att göra. Att resa mer.
Och att önska er alla en riktigt

GOD JUL!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv in några ord vetja. Om du nu undrar över nåt, är oenig eller kanske bara inte har nåt bättre för dig.